Ramazanda Sağlıklı Beslenme Önerileri

Ramazan Ayı sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazanmak için iyi bir fırsattır. Özellikle iftar saati yaklaştıkça sinirlilik, dikkat dağınıklığı, baş ağrısı gibi rahatsızlıklar görülebilir. Daha ciddi sağlık sorunlarıyla karşılaşmamak için Ramazan ayında sağlıklı ve dengeli beslenmeye dikkat edilmesi konusunda uyaran Özel Medline Adana Hastanesi Uzman Diyetisyeni Burçin Aysan açıklamalarda bulundu.

“Ramazan ayı bu sene haziran ayına denk geliyor. Çukurova bölgemizde sıcaklığın yoğun yaşandığı bugünler sahur öğünü ile iftar öğünü arasında geçen açlık ve susuzluk süresi yaklaşık 17 saate kadar çıkabiliyor. Gün boyunca uzun saatler aç kalan vücut her zamankinden daha fazla minerale ve vitamine ihtiyaç duymaktadır. Bu nedenle Ramazan ayı boyunca oruç tutarken hem sağlıklı beslenebilmek hem de gerekli besin ihtiyaçlarını alabilmek oldukça önem arz etmektedir.  Öğün sayısının 2 ye hatta sahur yapmayan bireyler de 1 e inmesiyle birlikte metabolizmada çok büyük değişiklikler meydana gelmektedir.  Gün içerisinde vücut hareketlerinin yavaşlamasıyla birlikte toplam öğün sayısının da azalmasına bağlı olarak metabolizma yavaşlama eğilimi gösterir ve kilo kontrolü zorlaşmaktadır.  Bu ayı kilo almadan ve dengeli beslenerek sonlandırmak için bazı noktalara dikkat etmek gerekmektedir.

Orucun detoksikan, yani toksinlerden arındırıcı etkisi olduğu bilinmektedir.  1 ay boyunca organizmanın dinleneceği bu süreçte çok fazla yağlı ve kalorili olmayan sindirimi kolay yiyecekler tercih edilmelidir. Özellikle uzun süreli açlık ve susuzluktan etkilenmemek için Ramazanın önemli gereklerinden birisi olan sahur öğünü ihmal edilmemelidir. Sahur da gün boyu tok kalmanıza yardımcı olan yumurta, az tuzlu peynir, yoğurt, süt, meyve, ceviz-badem ve yulaf gibi sindirim sistemini yormayacak gıdalar tercih edilmelidir. Ayrıca sahurda en az yarım litre su içilmesi büyük önem taşımaktadır.  Sucuk ve salam gibi şarküteri ürünleri,  zeytin  ve  turşu gibi tuz oranı yüksek olan gün içerisinde susuzluğu artırıcı gıdalardan uzak durulmalıdır. Sahur da hafif bir  kahvaltı  öğünü, çorba, az yağlı yapılmış zeytinyağlı yemekler veya süt/yoğurt ile birlikte yulaf ezmesi tercih edilebilir.

Ramazan ayında gün boyu aç kalındığı ve iftarda birden yemek yemenin olumsuz durumlara neden olabileceği unutulmamalıdır. Sindirime hazır olmayan vücudu bir bardak su ve hurma ile iftarı açıp daha sonra hafif küçük bir kase çorba ile iftar yemeğine başlamak 15- 20 dakika sonra ana yemeğe geçiş yapmak hazımsızlığın önlenmesinde faydalı olacaktır. İftarda kızartılmış, kremalı,  ağır soslu,  çok tuzlu ve baharatlı yemeklerden uzak durulmalıdır. Ramazan pidesi, beyaz ekmek,  makarna, pirinç pilavı ve hamur işleri gibi kan şekerini hızlı yükselten gıdalar yerine kan şekerini dengeli bir biçimde yükselten besinler ( tam tahıllı ekmekler, bulgur pilavı, kepekli makarna, kepekli pirinç, kuru baklagiller vs.) tercih edilmelidir. Bu karbonhidrat içeriği yüksek besinler tercih edilecekse eğer küçük porsiyonlar şeklinde  ekmek yerine  tüketilmelidir. Posa içeriği yüksek salata ve zeytinyağlı sebze yemeklerinin tüketimi hem kabızlığı önlemek hem de doyuma ulaşmak için oldukça önemlidir. 

Ana yemekten sonra 1-1,5 saat sonra küçük bir ara öğün yapılması yavaşlayan metabolizmaya destek olması açısından oldukça önemlidir. Bu ara öğünlerde porsiyon kontrolü yapılarak taze mevsim meyveleri, kuru meyveler, leblebi, badem, fındık, ceviz, süt veya yoğurt tüketilebilir. Tatlı tüketilecekse eğer aşırı şerbetli, yağlı tatlılar yerine haftada 1-2 kez ara öğün olarak meyveli, sütlü tatlılar, komposto veya dondurma tercih edebilir.

Günlük sıvı ihtiyacını karşılamak için susama hissi duyulmasa bile iftar ve sahur arasında sık sık su içilmesi oldukça önemlidir.

Vücut  tüm gün besin ve su ihtiyacı duyduğu için yoğun şiddetli egzersizlerden kaçınılmalı fakat metabolizmayı hızlandırmak için iftar sonrasında süresi kısaltılmış  orta tempolu yürüyüşler, yoga , pilates veya yüzme tercih edilmelidir.” 

Eklenme Tarihi: 26.05.2017
Toplam Sayfa Gösterimi: 1233

Hastanemiz, başta SGK olmak üzere çok sayıda ulusal ve uluslararası kurum, kuruluş, vakıf, banka, şirket ve odayla anlaşmalıdır. Ayrıntılı liste.

Web sitemizi ziyaret ettiğinizde sitemizde yer alan kullanım koşullarını incelemelisiniz.

Tıbbi Hata

@2017 Tüm hakları saklıdır.
Medline Adana Hastanesi