Yaşamın Başrol OyuncuSU

İnsan vücudunda en fazla bulunan maddenin su olduğunu belirten Özel Medline Adana Hastanesi Nefroloji Uzmanı  Dr. Pınar Ergin suyun hayatımızda ne kadar önemli olduğuna dair açıklamalarda bulundu.

“Normal yetişkin erkekte kuru vücut ağırlığının %55-60 ‘ı, kadınlarda ise %45-50’si sudur. Yağ dokusu su içermediğinden bu hesaplamaya dahil edilmez. Görüleceği üzere, insan vücudunda en fazla bulunan madde sudur.

Az sıvı alımı idrar yolu enfeksiyonu, böbrek taşı hastalığı ve kabızlığa neden olur. Böbrekler her gün vücudumuzda oluşan zararlı atık maddeleri (üre, kreatinin, ürik asit…gibi) su ile seyreltip atarlar. Günlük ihtiyacından az sıvı alanlarda, idrar akımı yavaşlayıp, durağanlaştığı için kolayca idrar yolu iltihapları ve taşları oluşacaktır. Böbrek tarafından suyun süzülmesi ve atıkların vücuttan uzaklaştırılması tam olarak yapılamadığında vücutta su birikir, göz kapakları, bacaklar ve vücut şişer.

Su aynı zamanda vücudumuzun ısı dengesini korumada yardımcı olur. Eklemlerimizin kayganlığını sağlar. Kan basıncını dengeler. Kulak, burun, boğaz gibi bölgelerin nemli kalmasını sağlar. Kabızlığın giderilmesine yardımcı olur. Cildin nem ve elastikiyetinin düzenlenmesinde rol oynaması sebebiyle sellülit oluşumunu engellemeye yardımcıdır. Gerekli miktarda su alındığında; mide doygunluğu anlaşılarak fazla besin tüketiminden bizi korur ve zayıflamamıza yardımcı olur.

Az tüketildiği zaman oluşabilecek olumsuzlukları sıraladığımız suyu sınırsız mı tüketmeliyiz?

Bu sorunun cevabı tabi ki HAYIR.  Çünkü, vücudun ihtiyacından fazla, aşırı (<5000 cc) su içtiğimizde sağlıklı böbrekler idrarın yoğunluğunu azaltarak fazla sıvıyı vücuttan uzaklaştırır, ancak bu arada mineral kaybı da gerçekleşir. Özellikle sodyum kaybı fazla olur, böbrekler aşırı yorulur. Bu durumda vücutta ödem oluşur, bu ödem beyinde oluştuğunda hipertansiyon, baş ağrısı, beyin kanaması ve ileri sıvı alımlarında sonuç ölüme kadar varabilir. Ek olarak kanın sulanmasına sebep olarak kan hacmini artırır, bu da damarların genişleyecek kalbe de ek yük oluşturmasına yol açar.

Vücudumuzun ne kadar suya ihtiyacı olduğunu nasıl anlayacağız?

Günlük tüketilmesi gereken su miktarı kişinin yaşam koşullarına, yaptığı işe, cinsiyetine, kilosuna göre değişmektedir. İçmemiz gereken sıvı miktarı hesaplanırken öncelikle vücuttan kaybedilen sıvı miktarı göz önüne alınmalıdır. Sağlıklı bir insan 1.5 litresi idrar yoluyla, 1 litreye yakını ise nefes, terleme ve eklem hareketleri ile olmak üzere toplam 2.5 litredir.  Kaybedilen sıvının yaklaşık %20 si yediklerimizden karşılanır. Yiyeceklerden sonra kalan açığı 2 litre su içtiğimizde kapatabiliriz. Sağlıklı birey yeterli miktarda su içtiğini idrar rengini takip ederek karar verebilir. Eğer idrar rengi suya yakın açık sarı ise su tüketimi yeterlidir. Eğer idrar rengi koyu sarı ise su tüketimini artırmak gerekecektir. Su tüketimini belirlemekte susamadan su içmekte fayda vardır. Çünkü vücut suyu azaldığında, önce böbrekler idrar miktarını azaltır, hala vücuda su alınmazsa o zaman susuzluk hissi oluşur.

Su dışında tükettiğimiz sıvılar ( çay, kahve, meyve suları…) su yerine geçer mi?

Bu sorunun cevabı da tabii ki HAYIR. Çünkü bu içecekler daha fazla idrar çıkışını sağladığı için, vücutta su eksikliğine sebep olurlar.

Hangi hastalıkları taşıyanlar belirtilenden fazla su içmemeli, neden?

Kalp yetmezliği, ileri evre böbrek yetmezliği ( hemodiyaliz veya periton diyalizi gibi yerine koyma tedavisi gerektirenler) olan, ödem sorunu olan kişiler günlük almaları gereken sıvı miktarı dışında su tüketmemelidirler. Hastanın özelliklerine göre değişmekle beraber bu miktar ortalama 1 litreyi geçmemelidir.

İçtiğimiz suyun kalitesi önemli midir? Özellikleri ne olmalıdır?

İçme suyunun hijyenik olması kadar, kalitesi de önemlidir. Sertliği az, iyon içeriği normal sınırlarda ve tadı iyi olmalıdır.

Zayıflama diyetlerinde su neden önemlidir?

Çünkü yağ metabolizması sırasında yoğun şekilde su tüketimi olmaktadır. Doğru beslenme, sağlıklı egzersizler ile aralıklı ve bol su içimini birleştirerek ideal kiloya ulaşmak mümkündür. Vücudumuzun fazla yağları eritememesinin önemli nedenlerinden bir tanesi de yetersiz su tüketilmesinden kaynaklanmaktadır. Yeterli su alınmadığında yağlar parçalanamaz ve bu durum da kilo verme sürecini olumsuz etkiler.”

Eklenme Tarihi: 10.07.2016
Toplam Sayfa Gösterimi: 2189

Hastanemiz, başta SGK olmak üzere çok sayıda ulusal ve uluslararası kurum, kuruluş, vakıf, banka, şirket ve odayla anlaşmalıdır. Ayrıntılı liste.

Web sitemizi ziyaret ettiğinizde sitemizde yer alan kullanım koşullarını incelemelisiniz.

Tıbbi Hata

@2019 Tüm hakları saklıdır.
Medline Adana Hastanesi